וושינגטון: להוסיף נתיבים להולכי רגל – זה כלכלי

הביקור שלנו בוושינגטון היה קצר. תיירותי כזה, עם לילה במלון במרכז העיר. זה לא הוגן להביע דעה על עירוניות מקומית, רק על סמך חוויה תיירותית קצרה.  אבל אני אתייחס להתנסות האישית שלי, שהתובנות ממנה היו כה ברורות מנקודת מבט אורבנית שלא יכולתי להתעלם.

למי זכות קדימה על הדרך?
איך נראים אזורים שהם הצהרה לאומית?
איך יודעים שהוספה של נתיבים להולכי רגל זה כלכלי? 

הגענו לעיר דרך כביש מהיר שהיה עמוס בתנועת מכוניות גם בסוף השבוע. ערי ארצות הברית מתוכננות לרכב פרטי, מאוד טיפוסי. לא משהו מיוחד.

20170617_120201

במבט ראשון, מרכז וושינגטון מרשים, מסודר ונקי.
אזור ה National Mall הוא עצום בגודלו. מרחב ירוק בגודל של מעל 4,000 דונם!  בפארק הזה מרוכזים מוסדות לאומיים כגון הבית הלבן, האובליסק של וושינגטון, פסל לינקולן, גבעת הקפיטול, מצבת הזיכרון לחללי מלחמת ויאטנם וכמובן שורה של מוזיאונים.

כל האזור הזה משדר: אנחנו גדולים! אנחנו עצומים! זו בעצם הצהרה לאומית. 

20170618_083340
הקפיטול, וושינגטון די סי
20170617_143023
לחבר גלגלים לרגליים. National Mall וושינגטון די סי.

המרווח בין הבניינים ענק. מרחקי הליכה גדולים. לכן, אין הרבה אנשים המתהלכים ברחובות מרכז העיר. יחד איתנו היו שם בעיקר תיירים והרבה אנשי בטחון ששמרו על המוסדות הלאומיים.

ביום חם ולח הליכה באזור היתה חוויה לא נעימה ביותר. אולי הייתי צריכה להצטייד בסגאווי כמו כמה קבוצות שגלשו כך על המדרכות. בערב – האזור היה שומם ולכן גם אז לא היה נעים לשהות בו.

נתיבי התחבורה במרכז העיר כל כך רחבים שהם מוסיפים למראה המנותק של האזור, במיוחד ביום ראשון בבוקר בו לא היתה תנועה והנתיבים היו שוממים וריקים. מראה עצוב מאוד.

20170618_081843
הרבה נתיבים, הרבה מרחב, הרבה ריק
20170618_083514
שממת האספטל. איזה בזבוז. מרכז וושינגטון  די סי. 2017

החלטנו לבדוק שכונה מפורסמת אחרת. ג'ורג'טאון.

כאן התמונה שונה לגמרי. מדובר באזור שהוא כיום מאוד יוקרתי, והוא מתוכנן לבני אדם. זוהי שכונה מקסימה והליכתית. למרות שדחיסות המרקם הבנוי אינה גבוהה כמצוי אזורים עירוניים מוצלחים, הבניינים מטופחים, המדרכות נעימות ומוצלות ויש עירוב שימושים שגרם לשכונה להיות שוקקת, גם ביום ראשון בבוקר (סוף השבוע שלהם).

צעירים וגם משפחות צועדות ברגל או רוכבות על אופניים. המרחק בין הספרייה המקומית, החנויות, המסעדות ובתי המגורים הוא מרחק הליכה.

אוניברסיטת ג'ורג'טאון הותיקה, נמצאת בקצה השכונה אבל מחוברת אליה בצורה מושלמת.

 

20170618_120042
מטופח, נעים ומעניין. גורג'טאון 2017
20170618_104747
צל, פסל וצעידה ברגל. ג'ורג'טאון 2017

20170618_104502

ברוכים הבאים הולכי הרגל

ולסיום תראו משהו שהלהיב אותי. באזור הזה נותנים זכות קדימה להולכי רגל . נתיב אחד מכל צד של הכביש מוקדש להולכי רגל.

גם זו הצהרה לאומית.

20170618_121828

welcome pedestrians
ברוכים הבאים הולכי הרגל. והם באים. M street

מה הסיפור ואיך מצליחים להוסיף נתיבים להולכי רגל?

מעורבות עסקים בעיר ופיתוח כלכלי מקומי – מודל BID

בג'ורג'טאון ישנה התארגנות וולונטרית של עסקים מקומיים ובעליהם שמיועדת להגדיל את הנגישות, האטרקטיביות, והמראה הכללי של המרחבים המסחריים של השכונה.

הארגון –(Georgetown Business Improvement District (BIDפועל משנת 1999 ולו 1,000 חברים. הוא מכוון לעשות את ג'ורג'טאון יפה, נקייה, נגישה ואיתנה כלכלית. בארגון יוזמים אירועים ועוסקים בענייני תחבורה ופיתוח כלכלי של האזור. זה האתר שלהם.

ההרחבה של המדרכות  להולכי רגל בסופי שבוע הוא אחד הפרויקטים של ה- BID.  בשבת וראשון, ימי סוף השבוע, לא ניתן לחנות רכבים פרטיים באזורים מוגדרים. לצידי המדרכות נוספים שני נתיבי הליכה להולכי רגל.  באותו זמן מופעל אוטובוס ייעודי שמסיע את המבקרים והקונים לאורך הרחוב.

מדוע הם עושים את זה? חקרו ומצאו שזה כלכלי!

סוחרים לא יכולים לשרוד ללא לקוחות. לכן, במשך שנה שלמה אספו נתונים. סקר על חשיבות תנועת הולכי רגל לקידום המסחר העירוני – נערך על ידי  Dochter & Alexander Retail Advisors. הם ניטרו וניתחו תנועת הולכי רגל ברחובות מסחריים בעיר.

הסקר העלה כי רחוב M , בג'ורג'טאון, הוא אחד משלושת הרחובות העמוסים בתנועת הולכי רגל וצרכנים באזור. ברחוב זה יש בשבת תנועת קונים כפולה מאשר באמצע השבוע. לכן – ההחלטה להוסיף נתיב להולכי רגל משמשת את זרימת הקונים ברחוב וכמובן – את נפח המסחר במקום.

נותנים קדימות להולכי רגל. בעצם, לצרכנים ובכך גם מקדמים את הכלכלה המקומית.

עוד על מודל ה- BID- Business Improvement District תוכלו לקרוא כתבה של עידן עמית במגזין שפת רחוב – המגזין לחדשנות עירונית ובו דיון לגבי נקודות לחיוב ולשלילה של המודל. 

אני בעד.
נראה לכם בר יישום בישראל?

 

====================
קישורים לתיירים:
מפה של איזור ה- mall
מסעדה אמריקאית קלאסית ומוצלחת – Old Ebbit Grill

 

 

 

מודעות פרסומת

4 תגובות הוסף תגובה

  1. Anat Shalev הגיב:

    נהדר

    ענת שלו
    תכנון ועיצוב פנים. אוצרות
    0506888227
    Shalev.anat@gmail.com

    Liked by 1 person

  2. מעין אלכסנדר הגיב:

    יש כמה רחובות בירושלים עם מדרכות כל כך צרות, שהרחבתן על חשבון הכביש תהיה ממש ברכה. אבל גם הכבישים צרים (נתיב אחד לכל כיוון), אז קשה לי להאמין שזה יקרה.
    ובעניין גודל המימדים של וושינגטון- אפשר לדמיין כמה היא נראתה ריקה בהשבעה של טראמפ… כל המרחבים האלה…

    Liked by 1 person

    1. מעיין, הרחבת מדרכות מתאפשרת כשמצמצמים את מקומות החנייה. זה אחד על חשבון השני. עניין של סדרי עדיפויות …

      אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s